söndag 18 april 2010

Vulkankrisen

Medan våra antagonister i Uppsala var ute och flög sträcka i praktväder utnyttjade vi det dåliga vädret i söder till att hjälpa våra danska kollegor. Som bekant är det danska luftrummet stängt för ALL flygning, inklusive segelflygplan. Så ett "flyvehold" från Polyteknisk Flygruppe i Kalundborg tog sin Duo-Discus och körde över sundet till oss på Viarp, för att kolla om det var farligt att flyga i askmolnet, som enligt danska Luftis finns överallt och täcker allt. På danska TV nyheterna i kväll (se nedan) berättade danska Luftis att man tummar inte en tum på flygsäkerheten. De säger också att i Sverige är det visst inte fritt fram för segelflyg, enligt svenska Luftis segelflyger man på egen risk, de tar inget ansvar(!!!!!) och att de infört krav på att man ska inhämta meteorologisk uppgifter innan flygning(!!!!).

Jag har segelflugit i mer än 40 år och jag har aldrig vetat att det är Luftis som tar ansvar för min flygning!! Och när jag läste BCL i slutet på 60-talet fick jag lära mig att det var min förbannade skyldighet att alltid inhämta tillförlitlig väderinformation.

Att danska Luftis är en av världens dummaste luftfartsmyndigheter har jag misstänkt länge, nu har de själva bevisat det!!!

Dansk Duo-Discus på Viarp


Nåväl, våra danska vänner gjorde sex flygningar från Viarp. De kollade noga vingframkanter på jakt efter askpartiklar och spanade mot Danmark för att se om de kunde se det askmoln som enligt danska Luftis finns där, men utan resultat. Allt gick bra! Inget sensationellt hände. T o m den gamla danska GS500 variometern klarade sig utan skador!

Av "en händelse" dök en reporter upp från danska TV nyheterna och gjorde ett reportage, det kan man hitta här

http://www.dr.dk/nettv/update

Det var om detta reportage informationschefen på danska Luftis yttrade sig enligt ovan.

Flyveholdet från Polyteknisk


Det har mig veterligen aldrig hänt att ett segelflygplan havererat p g a ett askmoln, däremot har det hänt flera gånger att segelflygplan brutits sönder i stark termik eller rotorer/våg. Är en konsekvens av danska Luftis agerande att man kan förvänta sig att man i framtiden kan grounda segelflygplan om det är risk för kraftig termik? För man kompromissar ju inte med flygsäkerheten..........

Danska TV Avisen gör undersökande reportage: är det farligt att segelflyga i askmolnet? Svaret blev NEJ.

1 kommentar:

zebitz sa...

Hej Robert

Rigtig god blog-artikel. Tak for en fantastisk dag i Sverige - vi er meget glade for at I havde mulighed for at vi kunne flyve fra Jeres plads. Det var fedt at de danske nyheder dækkede det så fint - det har på alle måder været en god dag:-)