söndag 1 januari 2012

Årets bästa dag hittills!

En fin dag, med 14 000 ft i molnbas (3000 m över backen), ett par fina blåsor, en där integratorn visade 6 m/s. Men norrut var det blått och det blåade ut under dagen.

Jag är fortfarande imponerad av Michael Wiech från Billingehus så jag flög ungefärligen den deklarerade banan på 46 mil men plusade på så det blev 525 km OLC. Finns på http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gliding/flightinfo.html?dsId=2184548

De första benen gick inte så fort. Fallskärmen i WL är en tysk dito. Stenhård. Efter en halvtimme hade jag så ont i ryggen att jag nästan bestämde mig för att landa. Men det vore ju skam på det fina vädret. Efter ytterligare en och en halv timme började jag hitta ställningar som lindrade plågorna - det var rent för j-t! Jag spände loss ena axelremmen och vred mig så att jag halvlåg på sida, växelvis på båda hållen. Det kändes bättre men flygningen var något okoncentrerad, speciellt kurvningen, innan jag lärde mig flyga sittandes på sidan. Nu har jag hittat en kudde att ha bakom ryggen, hoppas den hjälper. Och jag ska ta en Voltaren innan jag somnar och hoppas att ryggvärken är borta i morgon.


På väg söderut under fina cu


Dagens bästa upp till FL142


7 mil norr om Bloemfontein blåade det, så då vände jag och rejsade söderut

3 kommentarer:

Arne Boye-Møller sa...

Hold ud! ;-)

Andreas sa...

Ser framemot fler bilder! :)

Info GSFK sa...

"Fallskärmen i WL är en tysk dito. Stenhård."

På norsk heter det dildo. Men hva skal du med den i flyet?