onsdag 2 mars 2011

EGU kongressen i Madrid

Förra helgen var det EGU kongress i Madrid, närmare bestämt på Kungliga spanska aeroklubbens kansli (eller vad det nu ska kallas), som är ett slott vid flygplatsen Quatro Vientos. VM i segelflyg 1952 ägde rum på denna plats och världens äldsta flygledartorn finns här, det togs i drift 1910 (fast då fanns det ingen radio, bara ljussignaler).

Det blev ett riktigt bra möte. Nästa år ska EGU anordna ett workshop i samband med kongressen (som förmodligen blir i Amsterdam), som ska handla om "marketing" och strategier för "keeping members" (min käpphäst). Lite känsligt det där, för det är egentligen IGC:s bord, men de gör ju inget! Rapport kommer i Segelflygsport.

Jag omvaldes på tre år som EGU treasurer. Tilläggas kan att Sverige inte nominerat mig utan det var Danmark och Norge som gjort det. Den däringa Folkesson är uppenbarligen långsint!


Deltagarna i EGU Congress 2011

På fredagen hade jag födelsedag och jag hade tagit med mig knoddarna till Madrid. Det var ett fantastiskt väder under helgen, bortåt 20 gr varmt så vi kunde sitta ute och inta såväl, fikor som lunch. Spansk öl är drickbar, men inte så mycket mer.

I Spanien äter man ju tapas och en av de mer intressanta rätterna på födelsedagsmenyn, (intressant är dock inte samma sak som aptitligt) visade sig i efterhand vara stekta grisöron........ Jag trodde det var seg bläckfisk med någon simmig svamp.


Halvskrotad Buffalo på Quatro Vientos


Ida, Hanna och Anton på en uteservering vid Plaza de Major


Papps själv

Inga kommentarer: