måndag 18 juli 2011

På tur med Jod Alfa

Nu är nordiska AVA mästerskapen avklarat. Sverige tog en trippel i advanced, men de var bara fem deltagare. Men Pekka & co är verkligen duktiga och proffsiga. Jag var Jury president och Steinar tävlingsledare. Vi visste inte mycket om AVA innan och vet inte mer nu. Men de är verkliga entusiaster och de blir, som Blom säger, duktiga på att flygsläpa.

I lördags blev det dock en bonusdag för mig. Det blev drygt 300 OLC km i ASH 26:an. Det låg ett ac-täcke över Elverum så jag tog startpunkt 16 km norrut. Molnbasen var inte mer än 1200 m och det är inte högt över fjällen, men det var jäkligt pampigt att studera norska fjällvärlden från lite lägre höjd än vanligt. När jag kom upp förbi Koppang blev den 1500 över Elverum (annars hade det varit "fjällnära" däruppe). Där kurvade jag termik med en kungsörn. Pampigt! Men jag fick köra motor sista milen hem, sista cumuluset låg fem mil ut och sedan var jag under ac-täcket.

Resten av veckan visar alla prognoser regn, regn och åter regn. Vilken skitsäsong så här långt!


Starmoen Seilflycenter medd AVA gridden


På väg norrut över åsen öster om Rena


Mycket moln

Inga kommentarer: