måndag 29 december 2008

755 km....

Efter dagens möande har jag nu fått ihop 755 km på två dagar. Det blevtorrtermik idag, tempen nådde bara 28 gr. I o f s rätt skaplig sådan när det väl begav sig, men långt mellan blåsorna och det sjönk kopiöst mellan dem. Alltså inte mitt favoritväder. En blåsa gick till 2500 m AGL, men annars var det knappt 2000. Jag deklarerade en 300 km, men när jag flugit halva banan var medelfarten under 70 km/h. Så då fick det vara så, gjorde ett slag ut från Bloem så det blev 25 OLC mil. Även om det var rätt kul så var det egentligen himla träligt.

Blått och åter blått

Det sägs att vädret ska bli bättre i morgon och framförallt på onsdag.

26:an är en dröm att flyga, trots halvtaskiga instrument (ingen komputter!). Har idag bevisat att en tom 26:a med en tjock skåning både stiger och glider bättre än en fulltankad Ventus C 17.6.


ASH 26O i störtbombarkonfiguration

3 kommentarer:

Borje Eriksson sa...

Tja Robban. Det är bra praktik att flyga utan LX och att man verkligen måste förlita sig på CU. - Vädret är på väg - Carpe Diem

Robert Danewid sa...

Jo du har rätt. Idag var det ännu värre möande än igår. Men prognosen för i morgon är 15 000 ft molnbas (cu ???). Då jä....

Borje Eriksson sa...

OK då är du tillåten för TVÅ glas Tinta Barocca. Sedan tidigt isäng och en bra frukost. Jag håller tummarna för dig. Själv ska vi ha LX utbildning på lördag så vi inte skänker bort segrar...