onsdag 31 december 2008

Gott Nytt År

Det blev en fin avslutning på 2008. Det skulle bli riktigt bra, men kanske mycket blått och absolut ingen åska. Ian försökte lura på mig en 755 km med första TP långt söderut och sedan andra TP norr om Bloem, men på grid deklarerade jag 500 km alternativet i stället. Första TP på denna låg i norr och där började det poppa cu. 6 mil ut kom jag in under dessa. Andra benet - 20 mil - gick de första 10 under cu och resten under "haze caps". Nere vid andra TP var det nästan helblått och det drog lite sämre. Jag hade en rackabajsare som enligt Borgelten gav 6.5 i medel innan jag lämnade de riktiga cu. Molnbasen var riktigt hög. Vi får bara flyga till FL 145 (ca 2800 m AGL) och då var det långt kvar till basen. Nere vid 2:a TP är det fri luft och jag tänkte att jag skulle kurva upp mig och se hur högt det gick. Men jag fick inte tag på någon vettig blåsa och förlorade bara en massa tid. På väg norrut kunde jag konstatera att åskan som det inte kunde bli idag i högsta grad var under full utveckling. Det gick att runda sista TP och flyga hem. Jag hade tänkt mig ett "slag" till för att få ihop 60+ mil, men jag kom inte upp efter mållinjepassage. De två kollegorna som gav sig på 75 milen fick ge sig när de körde in i åskan.

507 km deklarerat och 547 enl OLC. Så långt har jag aldrig flugit på en nyårsafton!!!

Vidare, ulltåten lossnade i starten vilket innebär att allt var så mycket enklare, jag flög klockrent hela flygningen!

Nu återstår att se om åska ska fördärva kvällen nyårs brai.

I morgon ska det bli skit.

Höjdmätaren visar 2350 m QFE och det är långt kvar till molnbasen

Inga kommentarer: