söndag 28 december 2008

Brown out

När vi flyger i Vågå pratar vi mycket om white out. I går fick jag uppleva brown out. Flygningen med 26:an innan i går hade slutat med utelandning i en plöjd åker, i den afrikanska röda jorden. När jag startade igår - trots att ventilationen var stängd - drabbades jag av en sandstorm. Hela jag täcktes av röd "dust". Jag fick det i ögonen så jag kunde knappt se Cessnan framför mig, i öronen, näsan och i munnen (så nu har jag även smakat den afrikanska jorden). Hela cockpit var rödfärgad. Det låg hela högar med sand på shortsen, skjortan och alla skrymslen. iPaqen var så täckt av dust att jag inte kunde läsa skärmen. Termiksmäcken var inte längre vit och jag hade sand i hela ansiktet som klibbade i solkrämen. Kort sagt, sett ur en positiv synvinkel så var det en unik erfarenhet.

Men nu är hela 26:an städad invändigt.

Just nu, 20 min innan briefing är det helmulet av cu och det båser en 30-40 km/h nordlig vind. Tveksamt om det kan bli något idag.

1 kommentar:

Claus Nedergaard Jacobsen sa...

Træls oplevelse. Men i tillempet udgave også en god ide til en practical joke:-)