lördag 27 december 2008

Dag 1 .........

Då var flygandet i gång! När jag kom igår var det riktigt praktväder. Risken för thunderstorms var - typiskt - hög idag så Ian och Dick visste inte riktigt vad och vart vi skulle flyga. Det blev en 440 km med ett slag nordväst ut och sedan ett söderut. Och så var det en NW vind på 45 km/h. Första benet i rak motvind gick hyfsat och även ner till TP2. Sedan var det 120 km söderut till TP3. Men nu började det växa tcu och New Tempe rapporterade kraftiga skurar runt fältet. Så jag tog en repa ner mot fältet och konstaterade att så farligt var det inte, men mot TP3 såg det svårt ut. Nordvästut, tillbaka i samma spår jag kommit såg det nu fantastiskt fint ut, så fr o m nu fick det bli "OLC:ande". Så jag drog iväg till jag var 150 km ut från New Tempe och sedan vände jag och flög rakt hem. 208 km i snitt på sista benet (med 40 km/h i ryggen!), sista biten längs en pampig gata som snabbt överutvecklades. Enligt OLC blev det 505 km med ett snitt på 123.8 km/h (filen finns att hämta på OLC). Just nu kl 2200 blixtrar, åskar och regnar det rejält. Molnbasen var hög, men i området vi flög är max höjd FL145, och då var det3-400 m kvar till molnbasen. FL145 är ca 2800 m över backen. Bästa blåsan gav 5.7 i medel (se nedan).

ASH 26:an går riktigt bra. Avsaknad av motor och winglets verkar snarare ha förbättrat flygegenskaperna. Jag flög utan vatten idag. När jag kom ut från briefing och skulle vattna kärran var den borta. Småpågarna hade redan dragit ut den på gridden. I denna värmen, 33 grader idag, drar man ogärna flygplan fram och tillbaka i onödan.

I morgon verkar det bli dåligt med mycket åska. Men det här var en bra start!

5.7 m/s i medel enl Borgelt-möget

Ca 60 km ut på finalglidning. Man kan se åskbyarna långt fram och till höger. Notera även linjen med "dust" som dras upp snett fram till höger.

Inga kommentarer: