fredag 2 januari 2009

Åska och drivis

Solen går ned över New Tempe för sista gången år 2008


I går, nyårsdagen, ställde vi flygningarna efter briefing. Rejäla åskstormar stod på menyn och de uppenbarade sig mycket riktigt framåt eftermiddagen.

Idag, den 2 jan, skulle det bli hyfsat, alla tempar, speciellt söderut såg bra ut. Risken för åska fanns bara nordöst ut och Kimberly-stormen kunde inte bygga upp för det var för torrt västerut. En 50-mila med ett kort ben norrut och sedan ner till månlandskapet i söder blev dagens uppgift och vi var 10 st som skulle ge oss iväg. Cumulsen byggde snyggt redan vid elvatiden.

Kl 1130 såg himlen riktigt njutbar ut


Men redan när vi gick över startlinjen började cumulusen bygga både på tvären och höjden. Molnbasen var "bara" 1800 m AGL. Några mil ut började det stänka ur molnen och efter första brytpunkten var det bara att inse att man skulle sno sig hem. Kimberly-stormen var under full utveckling och på väg österut mot Bloem. Mycket intressant flygning hem! Kan man bara hitta rätt på "kanterna" går det fort framåt.

Och så här såg samma himmlen ut 2.5 timmar senare


Vi har haft en utelandning, men resten lyckades ta sig tillbaka. Några minuter efter sista landningen kom åskfronten farande med tillhörande "dust front" (se fotot ovan). Jag har aldrig upplevt kraftigare regn, häftigare blixtar, kraftigare vindbyar (det gick inte att stå upprätt). På 10 min sjönk tempen från 35 gr till under 20. Vi vågade inte lämna de flygplan som står tjudrade under nättaken så alla blev dyngsura. Jag tror aldrig jag frusit så mycket som när jag stod under nättaket och vaktade flygplan i full storm och ösregn. En fascinerande och skrämmande upplevelse av naturkrafterna.

Jag har ännu inte flugit WL med vatten. Det finns ingen manual och inga dokument på kärran. Ägaren vet inte hur man tankar och det finns ingen utrustning för tankning. Ett tag trodde jag att den saknade tankar, men när jag öppnade och stängde ventilerna i morse kom det lite vattendroppar, så det finns nog allt vattensäckar i den. Någon som vet hur man tankar en 26:a?

Inga kommentarer: