onsdag 7 januari 2009

The full Monty

Dagens prognos innehöll allt. Torrtermik, cumulus, åskstormar och medelhöga moln. Men det gick inte att prognosera var detta skulle inträffa. "It is a lottery" sa Ian. Alltså egentligen totalt meningslöst att deklarera en bana. Nu bestämde vi dock en 370 km bana i stort sett söderut. Men jag bestämde mig för att "POB:a" eller OLC:a redan från början. Och det blev riktigt trevligt. För i det området nordvästut jag flög i var det riktigt bauta väder. Molnbasen var nog 16 000 ft, men vi kan ju bara flyga till FL145. Stigen var ofta över 5 m/s. Vi var inte i luften förrän kl 1300 och då var det inte så pampigt. Men jag flög ihop 330 km med ett snitt på 129 km/h. Äntligen lite riktig rejsing! I en blåsa hade jag sällskap av ca 30 storkar, det var grandiost.

Stigen kunde jag inte klaga. Notera de sexiga knäna!

I landningsvarvet, titta noga, eller zooma in bilden, så ser ni åtminstone två praktfulla dustdevils


I morgon, ja resten av mina dagar härnere, är prognosen skit. Det ska dröja till mitten av nästa vecka innan det börjar ordna upp sig. Morgondagens prognos varnar för åskstormar med stor risk för skador på byggnader och träd.

Inga kommentarer: