tisdag 13 januari 2009

Himma igen

Fast....Flighten från Johannesburg var 9 timmar försenad. Varför var det ingen som visste och därför kunde man ju inte be om ursäkt för förseningen eller fixa ombokningar på connnecting flights å sånt. Väl framme i London fick vi besked om att att hämta ut allt bagage, trots att mitt var "taggat" direkt till Köpenhamn. Att hämta ut allt bagage i London innebär ju att man måste genom passkontroll och tull och sedan är man ju i UK och ska börja checka in igen. Alltså insåg jag att jag skulle missa även flighten till CPH som jag var ombokad till. Och givetvis var mitt bagage inte med på bandet, för det var ju taggat till CPH. En mycket söt högklackad snusförnuftig ung dam talade om varför mig att då var mitt bagage borta för allt bagage från SA236 fanns på bandet. Punkt slut. Jag ville slå vad med henne om att min väska var på väg till CPH. Men hon var mycket bestämd, dock kunde jag vänta att reklamera bagaget tills jag var i CPH, för det var ändå SAS som skulle fixa fram väskan till mig.

Synd att hon inte slog vad med mig, för min väska var mycket riktigt med på flighten från London till Köpenhamn...

Det var dessutom intressant att "återinchecka" på Heathrow. SAS har bara automater och bagage drop in. Men jag hade inget bokningsnummer eller flight nummer eller någonting, visste bara att jag skulle med en SAS fligth till CPH kl 1700. Alltså kunde jag inte checka in. Gick till biljettförsäljningen som konstaterade att trist, jag hade ju missat min flight med 8 timmar och det var först när jag visade en datautskrift med en massa siffror som jag fått i Jo-burg som man kunde hitta min nya bokning.

En iaktagelse om benplats och utrymme. Allra sämst benplats har SAS A321:or och MD80:or, South Africans ekonomistolar är rätt OK och benplatsen med viss tvekan godkänd. Däremot är stolarna (riktigt skinn) mycket sköna och benplatsen enorm på South African Express Dash 8-300, men å andra sidan flyger de ju bara på rutter som är en timme eller kortare......



Summering
9 flygdagar av 15 möjliga, 32 tim och 2800 km sträcka. Fem dagar med åska och fyra med torrtermik. Två av åskdagarna var dock riktigt bra och då blev det en 50 milare per dag med bra fart. Alltså ingen riktig sydafrikadag den här gången.

Dick Bradley, guru i Sydafrika, flög sydafrikanska mästerskapen i Welkom 10 mil norr om Bloem. Under de 40 år han segelflugit i området har han aldrig flugit i sådana åskstomrar som de här två veckorna. Han har f n ingen känsel i högertummen efter ett blixtnedslag som genererade en liten blå blixt mellan spaken och hans tumme.........

Idag, tjugonde dag Knut, är det precis två månader tills turen går till Vågå.

2 kommentarer:

Göran Ax sa...

Och här lämnar Robban ytterligare ett bevis för att man aldrig ska ut och flyga "reguljärt" tillsammans med honom.

När vi var på IGC möte sist var allt försenat och våra väskor tog ett extra dygn på sig innan de kom fram. När vi åkte hem gick det lite bättre. Vi kom hem i tid och endast Robbans väska fattades...

Borje Eriksson sa...

Hmm Robban. O jag som tänkte tillbringa någon tid med dig att flyga typ på detta ställe eller i AUS men ska nog kolla med Göran..