fredag 9 januari 2009

Port Ellen (23 årig Islay - destillerad 1976, buteljerad 1999, cask strength)

.......kan man läsa mer om här http://www.whiskyguiden.se/Islay/port-ellen.html

Bla står det så här: "Den whisky som fortfarande finns kvar från destilleriet är hett eftertraktad då den är mycket god samt att det aldrig kommer att produceras igen!"

1999 köpte jag en flaska i Köpenhamn för 1000 danska spänn. Den står hemma i förrådet för kriterierna för att den ska öppnas är - det som först inträffar -

1. när jag flugit 75 mil
2. när jag blir morfar
3. när jag jordas

Jag måste erkänna att jag hade framme den och tittade på den innan jag "åkte ut", men kan nu konstatera att det blir ingen öppning av flaskan de närmaste månaderna (såvida jag inte kolar av när jag ska opereras om 14 dagar).

4 kommentarer:

Benke sa...

Oh Scheisskerl
Läcker blogg för oss i vintermörkret, tur man fick ett tips om den! Verkar ju stiga fett därnere! Och hade du haft en såndäringa Schempp.... hade du nog fått korka upp "Porten" också ;-)
Nu sätter jag en 6:a Bowmore på att alt 2 är mest sannolikt speciellt om man betraktar bilderna i marginalen!
Ha dä
Benke

Borje Eriksson sa...

I sommar kan vi flyga 75 mil tillsammans... av en anledning :-)

Jag tror det är för att du har blivit förslappad i din vänster arm genom att flyga handikap flygplan.

Det gäller att ha tur när man åker på segelflyg semester. Någon vecka innan och du hade fått korka upp.

Göran Ax sa...

Jag håller på alternativ 1 eftersom ingen av damerna är i "välsignat tillstånd" och det är mindre än 3 månader kvar till säsongstart.

Claus Nedergaard Jacobsen sa...

Hallo Robert

Det var synd, at det ikke blev til en 750k denne gang, men du kommer vel til "Rekord- og distanceuken" på Starmoen i slutningen af maj?

30 års erfaring med segeflygvädret på den nordlige halvkugle har lært mig, at perioden fra slutningen af juni til midten af juli er vældig usikker at satse på. Det svarer jo akkurat til slutningen af december og begyndelsen af januar på den sydlige halvkugle. Funderer på, om samme sag gør sig gældende der?

Mvh.
Claus