söndag 22 mars 2009


Vågå Dag 7 - Sista dagen


Vilken avslutning! Även idag gick det till 7 000 m. Det var lite tricky att komma över 3 000 m. Leif, Christer, Anders och Lillen kom alla dit eller lite högre, men sedan ville det sig inte högre. Själv fick jag en ny fin flygning i 26:an. Det var som sagt lite tricky och svaga stig runt 3 000 m, men sedan hittade jag en fin väg över Smådalen på sydsidan av Kvittingkjölen långt inne i Jotunheimen. På 5 100 m QFE och fortfarande med ca 1.5 m/s i medel tog jag broms eftersom jag flugit i två timmar och brorsan stod på isen och väntade på att få årspremiären i GJA. Det var andra gången den här veckan jag tog broms på 5 000 m med bra stig. Man blir lite bortskämd!

Totalt gjordes det 204 starter på årets wave camp. Vi flög 7 av 8 dagar och hade våg 6 av dagarna. Flygningarna resulterade i 73 guldhöjder och 27 av dessa var även diamanthöjder. Av dessa var tre gjorda av LFK:are. Och LFK leder f n 3-mannalag-höjd i RST. Mina egna högsta noteringar var (QFE, alltså över isen) 3 100 m, 4 000 m, 4 800 m, 5 000 m, 5 100 m, 6 600 m och 6 700 m.

Detta var mitt 16:e wave camp och jag rankar årets upplaga bland de topp tre.

Våra 7 elever på SVEDANOR-kursen flög 70 tim och en av dem fick sin guldhöjd. Tre andra fick sina diamanthöjder, dock med instruktörer i baksits.



Topphöjderna dag för dag



LN-GJA


På väg in under lentisarna över Jotunheimen



Galdhöpiggen 2462 m ö h, Nordens högsta berg



"Sista vågen". LX7007 visar 1.4 i medel och 5451 m QNH



Kväll i Vågå

Inga kommentarer: