fredag 15 maj 2009

Ännu en fin dag!

Vi trodde på en ny fin dag idag, så jag skolkade från jobb (officiellt var jag på möte hela dagen).

Redan kvart över nio slog de första cumulusen upp och kl 1100 var Ronny, Ax och jag redo på grid och hade deklarerat en 510 km med 5 TP, riktning österut.

Jag startade först och sedan la Cuben av! Så Ronny och Göran kom inte i luften. Osis!!!

Det var ett varierande väder. De första två benen var det nästan helblått, tredje benet blev kanon - en blåsa gav över 5 m/s i medel, fjärde rätt blått, femte och sjätte riktigt bra, speciellt sista benet, som bara var finalglidning. Det var återigen det bästa vädret i Skåne. Märkligt väder denna vår, men vi tackar och tar emot!

En härlig dag för de kristna! Kolla RST!

Den danska Nimbus 4:an från Görlöse (jag hörde honom när han fick clearance genom Ljungbyhed TMA) slog nytt danskt rekord på 300 km t o r. Start och mål Kronborgs slott i Helsingör och brytpunkt i Tingsryd, alltså ungefär där jag flög. 115.7 km/h blev det nya rekordet

URD, UTC oh UOA på grid - startbereitschaft rot!



KLockan 11 såg det ut så här på vårt första ben, men 5 mil ut blev det blått


På väg mot Nöbbele öster om Åsnen, rätt blått, men TP låg under cumulusen i fjärran. När jag vände där andra gången var det 7/8 cu!



Dagens bästa blåsa - mer än 5 i medel från 1000 m upp till 2100


På finalglidning mot Viarp. Man siktar mot Ven. Skåne är vackert i maj med alla gula rapsfält



Satellitbild kl 1415
- det var en bra lagd bana!

1 kommentar:

Borje Eriksson sa...

Snygg flygning! att Cuben la av är ju en mardröm när man står där tankad och klar. Kanske ligger någonting i Bennys val av seglflygplan med självstart..