tisdag 26 maj 2009

Stirred not shaken

Som James Bond säger, passade bra in på dagens termik.

Vädret blev initialt (okulärt i alla fall) bättre än vad HIRLAM sa. Det blev cumulus. Som vanligt vid västlig vind blev det Mjösskugga här så jag flyttade ut startpunkten. Jag deklarerade och flög en 32 mila bana i Österdalen, hade hoppats på att kunna fortsätta pobba men det hade blivit för jobbigt. Alla andra OLC:ade, vilekt uppenabrligen är högsta mode nuförtiden. Men en hederlig deklarerad 300 km anser jag vara roligare att flyga än OLC:a runt i 50 mil.

Första halvan OK, men sedan dog cumulusen ut, övergick i trasor och termiken var helknäpp. Det bubblade under vilken skit som helst men det var bara under vart tionde cu det steg. Efter sista TP 10 mil norrut i Österdalen blev det helblått, men då hade jag, klok som man är, redan räknat ut att anledningen till den taskiga termiken nog var våg och, så det gick att puttra hem med hjälp av lite våg längs dalen. Och sedan, när jag höll på att packa in URDen, blev hela himlen full med lentisar.

På väg norrut på första benet- trasiga cumulus


På väg söderut på andra benet, åter ein traumhaftes cumulushimmel



Och en timme senare på sista benet är allt blått, men med lite våg så gick det att gliiiida hem


Beviset på att det var våginterferens kom senare - lentisar

Inga kommentarer: